« Powrót do aktualności

Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży nieruchomości?

Sprzedaż nieruchomości wiąże się z koniecznością zgromadzenia niezbędnych dokumentów. W zależności od rodzaju nieruchomości będącej przedmiotem transakcji może być tych dokumentów mniej lub więcej oraz mogą się one różnić.

Inny zestaw dokumentów będzie nam potrzebny przy sprzedaży lokalu mieszkalnego a inny przy sprzedaży gruntu. Również sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie wymagała trochę innych dokumentów w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu a innych przy sprzedaży tzw. odrębnej własności.

Poniżej zestawiam szczegółowo opisane wykazy dokumentów dla poszczególnych transakcji.

 

Sprzedaż lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność:

- aktualny odpis z księgi wieczystej (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)

- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do lokalu (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)

- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny

- zaświadczenie o braku zaległości czynszowych wobec wspólnoty mieszkaniowej

- zaświadczenie o położeniu nieruchomości w obszarze zdegradowanym lub rewitalizacji

- zaświadczenie o stanie osób zameldowanych na nieruchomości

 

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:

- jeżeli mieszkanie zostało przekształcone z lokatorskiego prawa do lokalu to potrzebny jest dokument przydziału lokalu i potwierdzający wniesie wkładu budowlanego oraz umowa przekształcenia

- aktualny odpis z księgi wieczystej jeżeli została założona (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)

- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do lokalu (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)

- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny

- zaświadczenie o braku zaległości czynszowych wobec spółdzielni mieszkaniowej

- zaświadczenie o stanie osób zameldowanych na nieruchomości

 

Sprzedaż działki budowlanej:

- aktualny odpis z księgi wieczystej (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)

- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do nieruchomości (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)

- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny

- wypis i wyrys z ewidencji gruntów

- zaświadczenie z gminy – o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku planu

- zaświadczenie potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie, objęta uproszczonym planem urządzenia lasu

 

Sprzedaż działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym:

- aktualny odpis z księgi wieczystej (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)

- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do nieruchomości (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)

- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny

- wypis z ewidencji gruntów i budynków

- wyrys z mapy ewidencyjnej

- kopia mapy zasadniczej

- zaświadczenie z gminy – o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku planu

- zaświadczenie potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie, objęta uproszczonym planem urządzenia lasu

- zaświadczenie o położeniu nieruchomości w obszarze zdegradowanym lub rewitalizacji

- decyzja o wysokości podatku od nieruchomości

- pozwolenie na użytkowanie budynku lub dokumenty zgłoszenia zakończenia budowy

- dokumentacja techniczna budynku

 

Dodatkowo dokumenty wspólne dla wszystkich rodzajów transakcji sprzedaży nieruchomości:

- dokumenty tożsamości stron umowy

- notarialne pełnomocnictwa

- umowy rozszerzające lub ograniczające wspólność majątkową

- w przypadku sprzedaży własności osoby małoletniej prawomocne postanowienie sądu w tej sprawie

 

Oczywiście te zestawienia potrzebnych dokumentów dla wybranych transakcji nie wyczerpują wszystkich sytuacji oraz zapotrzebowania na dodatkowe dokumenty, zaświadczenia, potwierdzenia, wyrysy czy mapy. W wielu transakcjach z uwagi na uwarunkowania, okoliczności, specyfikę lub sytuację formalno -prawną nieruchomości lub stron transakcji mogą być wymagane dodatkowe dokumenty.

 

Szanowni Państwo, zapraszam i gorąco zachęcam do kontaktu w celu uzyskania profesjonalnego wsparcia.

Mirosław Liszka Tel. 728 868 705

biuro@wbrnieruchomosci.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem