Sprzedaż nieruchomości wiąże się z koniecznością zgromadzenia niezbędnych dokumentów. W zależności od rodzaju nieruchomości będącej przedmiotem transakcji może być tych dokumentów mniej lub więcej oraz mogą się one różnić.
Inny zestaw dokumentów będzie nam potrzebny przy sprzedaży lokalu mieszkalnego a inny przy sprzedaży gruntu. Również sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie wymagała trochę innych dokumentów w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu a innych przy sprzedaży tzw. odrębnej własności.
Poniżej zestawiam szczegółowo opisane wykazy dokumentów dla poszczególnych transakcji.
Sprzedaż lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność:
- aktualny odpis z księgi wieczystej (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)
- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do lokalu (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)
- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny
- zaświadczenie o braku zaległości czynszowych wobec wspólnoty mieszkaniowej
- zaświadczenie o położeniu nieruchomości w obszarze zdegradowanym lub rewitalizacji- zaświadczenie o stanie osób zameldowanych na nieruchomości
- świadectwo charakterystyki energetycznej
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
- jeżeli mieszkanie zostało przekształcone z lokatorskiego prawa do lokalu to potrzebny jest dokument przydziału lokalu i potwierdzający wniesie wkładu budowlanego oraz umowa przekształcenia
- aktualny odpis z księgi wieczystej jeżeli została założona (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)
- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do lokalu (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)
- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny
- zaświadczenie o braku zaległości czynszowych wobec spółdzielni mieszkaniowej
- zaświadczenie o stanie osób zameldowanych na nieruchomości
- świadectwo charakterystyki energetycznej
Sprzedaż działki budowlanej:
- aktualny odpis z księgi wieczystej (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)
- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do nieruchomości (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)
- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny
- wypis i wyrys z ewidencji gruntów
- zaświadczenie z gminy – o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku planu
- zaświadczenie potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie, objęta uproszczonym planem urządzenia lasu
Sprzedaż działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym:
- aktualny odpis z księgi wieczystej (wystarczy dostęp do internetowego rejestru ksiąg wieczystych)
- dokument potwierdzający podstawę nabycia prawa do nieruchomości (akt notarialny zakupu nieruchomości, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)
- zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizny
- wypis z ewidencji gruntów i budynków
- wyrys z mapy ewidencyjnej
- kopia mapy zasadniczej
- zaświadczenie z gminy – o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku planu
- zaświadczenie potwierdzające, że nieruchomość jest lub nie, objęta uproszczonym planem urządzenia lasu
- zaświadczenie o położeniu nieruchomości w obszarze zdegradowanym lub rewitalizacji
- decyzja o wysokości podatku od nieruchomości
- pozwolenie na użytkowanie budynku lub dokumenty zgłoszenia zakończenia budowy
- dokumentacja techniczna budynku
- zaświadczenie o stanie osób zameldowanych na nieruchomości
- świadectwo charakterystyki energetycznej
Dodatkowo dokumenty wspólne dla wszystkich rodzajów transakcji sprzedaży nieruchomości:
- dokumenty tożsamości stron umowy
- notarialne pełnomocnictwa
- umowy rozszerzające lub ograniczające wspólność majątkową
- w przypadku sprzedaży własności osoby małoletniej prawomocne postanowienie sądu w tej sprawie
Oczywiście te zestawienia potrzebnych dokumentów dla wybranych transakcji nie wyczerpują wszystkich sytuacji oraz zapotrzebowania na dodatkowe dokumenty, zaświadczenia, potwierdzenia, wyrysy czy mapy. W wielu transakcjach z uwagi na uwarunkowania, okoliczności, specyfikę lub sytuację formalno -prawną nieruchomości lub stron transakcji mogą być wymagane dodatkowe dokumenty.
Szanowni Państwo, zapraszam i gorąco zachęcam do kontaktu w celu uzyskania profesjonalnego wsparcia.
Mirosław Liszka Tel. 728 868 705